Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům. K hlavním cílům ŠPP patří iniciace aktivit vedoucích k vylepšení sociálního klimatu školy - posílení pozitivních vztahů mezi všemi subjekty školy, rozšíření oblastí primární prevence a zkvalitnění péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
 
Školní speciální pedagog / pedagožka
Mgr. Kateřina Pochmannová 261 261 887 l. 118
Výchovná poradkyně 1. - 5. ročník
Mgr. Zdeňka Zděnková, tel. 261 261 887 l. 123
Výchovná poradkyně 6. - 9. ročník
Mgr. Markéta Benešová, MBA  tel. 261 261 887 l. 103
Kariérní poradkyně
Mgr. Zdeňka Zděnková, tel. 261 261 887 l. 123
Kurzy češtiny pro děti s odlišným mateřským jazykem
Mgr. Nikola Jamnická,  1. – 9. ročník, tel. 261 261 887 l. 109  
Školní metodik prevence
RNDr. Monika Matějková, tel. 261 261 887 l. 120
Školní psycholožka
Mgr. Jitka Nesnídalová,  tel. 261 261 887 l. 118
Školní psycholožka - PPP Praha 4
Mgr. Klára Zajíčková, PPP Praha 4, Francouzská 56, tel. 224 914 192, 267 997 031 
________________________________________________________________________________________________

Školní speciální pedagog / pedagožka
Mgr. Kateřina Pochmannová
Tel. 261 261 887 l. 118
e-mail: pochmannova@zsbitovska.cz
 
 
Hlavní oblasti podpory:
  • koordinuje poradenské služby ve škole
  • metodicky vede asistenty pedagoga
  • poskytuje pedagogickým pracovníkům školy metodickou pomoc a odborné informace z oblasti speciální pedagogiky, pomáhá při jejich aplikaci
  • koordinuje spolupráci se speciálně pedagogickým centrem (SPC), pedagogicko-psychologickou poradnou (PPP) a dalšími specializovanými pracovišti
  • vyhledává žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zařazuje je do speciálně-pedagogické péče
  • připravuje a ovlivňuje podmínky pro integraci dětí ve spolupráci s dalšími odborníky
  • dlouhodobě sleduje a pravidelně vyhodnocuje proces individuální integrace
  • provádí speciálně-pedagogické diagnostické činnosti
  • pomáhá vytvářet a koordinovat vznik individuálních vzdělávacích programů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
  • poskytuje podporu žákům s narušenou komunikační schopností
  • navrhuje a pomáhá realizovat opatření, která směřují ke zkvalitnění vzdělávací práce školy v oblasti speciální pedagogiky
  • poskytuje poradenskou a konzultační pomoc rodičům žáků nebo jejich zákonným zástupcům
  • zajišťuje speciální pomůcky a didaktické materiály
  • realizuje speciálně-pedagogické vzdělávací činnosti a poskytuje reedukační péči žákům se speciálními vzdělávacími potřebami
  • dodržuje etický kodex poradenského pracovníka
 
Výchovný poradce  
výchovná poradkyně pro 1. - 5. ročník
Mgr. Zdeňka Zděnková
tel. 261 261 887 l. 123
e-mail: zdenkova@zsbitovska.cz
 
výchovná poradkyně pro 6. - 9. ročník
Mgr. Markéta Benešová,MBA
tel. 261 261 887 l. 103
e-mail: benesova@zsbitovska.cz
 
 
Hlavní oblasti podpory:
1. Péče o žáky s výukovými potížemi a zdravotním postižením
  • ve spolupráci s ostatními pedagogickými pracovníky sleduje žáky s výukovými problémy
  • zajišťuje případné vyšetření v PPP, SPC
  • vede evidenci integrovaných žáků ve škole a podílí se spolu s ostatními pedagogy
  • zpracování dokumentace pro integrované žáky
  • metodicky pomáhá učitelům poskytujícím nápravnou péči
  • pomáhá učitelům zprostředkovat podklady pro psychologická a speciálně-pedagogická vyšetření
  • poskytuje poradenskou činnost pro rodiče

2. Péče o žáky s výchovnými problémy
  • v součinnosti s ostatními pedagogickými pracovníky iniciuje vyhledávání a šetření žáků, jejichž jednání a chování vyžaduje zvláštní pozornost
  • spolupracuje s dalšími institucemi
  • poskytuje poradenskou činnost pro žáky v obtížných situacích

3. Další činnost
  • předává informace z oblasti výchovného poradenství dalším pedagogickým pracovníkům
  • informuje žáky a jejich rodiče o činnosti PPP Prahy 4, SPC a o dalších poradenských službách  (Úřad práce, sociální péče, krizová centra)
  • poskytuje poradenskou činnost pro žáky v obtížných situacích v době pobytu ve škole
  • poskytuje poradenskou činnost pro rodiče spolu s třídními učiteli, sleduje žáky ze znevýhodňujícího sociálně-kulturního prostředí
  • spolupracuje se členy ŠPP
 
4. Vedení dokumentace
  • soustřeďuje odborné zprávy o žácích v poradenské péči
  • vede databázi žáků s vývojovými poruchami učení, integrovaných žáků a pravidelně ji aktualizuje
  • vede evidenci individuálních studijních plánů
  • spolu s ostatními pedagogy a PPP provádí vyhodnocení účinnosti individuálních studijních plánů

Kariérní poradkyně
Mgr. Zdeňka Zděnková
tel. 261 261 887 l. 123
e-mail: zdenkova@zsbitovska.cz

Hlavní oblasti podpory:
  • poskytuje poradenskou činnost v oblasti volby povolání pro žáky a rodiče
  • informuje o studijních možnostech, pomáhá při vyplnění a včasném odeslání přihlášek ke studiu
  • spolupracuje s třídními učiteli v dané problematice
  • spolupracuje s třídními učiteli 5. a 7. ročníků (6, 8 a 4 letá gymnázia)
  • organizuje schůzky zástupců SŠ s vycházejícími žáky a jejich zákonnými zástupci
  • zpracovává přehledy o přijetí žáků

Školní metodik prevence
RNDr. Monika Matějková
tel. 261 261 887 l. 120
e-mail: matejkova@zsbitovska.cz
 
Hlavní oblasti podpory:
  • tvorba a realizace Preventivního programu – sledování rizik vzniku a projevů sociálně patologických jevů a jejich řešení
  • monitorování sociálně patologických jevů či jejich rizik
  • poskytování přímé pomoci žákům a jejich rodičům s rizikem či projevy sociálně patologických jevů
  • spolupráce při zajišťování besed a přednášek a aktivit pro třídní kolektivy
  • aktivní spolupráce s rodinou v případě krizové intervence
  • koordinace spolupráce školy s Policií ČR, PPP, krizovými centry, kurátory a dalšími odborníky
  • realizace a koordinace aktivit zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, agresivity, násilí, sexuálního zneužívání, vandalismu, kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů
  • prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností
  • metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů
  • spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd
  • prevence rasismu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti
  • poskytování informačních a metodických materiálů
  • vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření

Sociální pedagožka


Hlavní oblasti podpory
  • zprostředkování komunikace s rodiči včetně návštěv v rodinách
  • řešení zvýšené absence, identifikace záškoláctví, zjišťováním příčin, řešení náprav – terciální péče
  • identifikace příčin dlouhodobé nebo naopak náhle prospěchové neúspěšnosti
  • projednání nespolupráce školy s rodinou
  • poskytování základního sociálně právního poradenství
  • spolupráce s OSPOD
  • vyhodnocování aktuální nestandardní situace žáka a směřování potřeb odborného zásahu jiných pracovníků a organizací
  • práce se třídou či jednotlivcem se zaměřením na předcházení rizikového nebo nevhodného chování žáků
  • mediaci konfliktů mezi zákonným zástupcem a pedagogickým pracovníkem
  • podpoře při zajištění následné péče (zprostředkování kontaktů na relevantní instituce, popř. doprovod)
  • vyjednání finanční nebo materiální podpory na aktivity žáků ze sociálně znevýhodněné ho prostředí ve spolupráci s nadacemi a nadačními fondy
  • pomoci s udržením v hlavním vzdělávacím proudu prostřednictvím sociální aktivizační činností socioterapeutické činnosti
  • spolupráce s místními spolky, organizacemi a veřejnými institucemi při plánování a realizaci projektů k propojení vzdělávací nabídky a materiálního zázemí školy se vzdělávacími, kulturními a sociálními potřebami lidí, kteří žijí v lokalitě
  • a další činnosti 

Školní psycholožka
Mgr. Jitka Nesnídalová
tel. 261 261 887 l. 118
e-mail nesnidalova@zsbitovska.cz

Hlavní oblasti podpory

1. Diagnostika, depistáž:
  • spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání
  • depistáž specifických poruch učení v základních a středních školách
  • diagnostika při výukových a výchovných problémech žáků
  • depistáž a diagnostika nadaných dětí
  • zjišťování sociálního klimatu ve třídě
  • screening, ankety, dotazníky ve škole
  • depistáž žáků se sociálním znevýhodněním
  
2. Konzultační, poradenské a intervenční práce:
  • péče o integrované žáky (pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu, vedení)
  • individuální případová práce se žáky v osobních problémech (konzultace, vedení), krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce
  • prevence školního neúspěchu žáků (náprava, vedení, apod.)
  • kariérové poradenství u žáků - diagnostika
  • techniky a hygiena učení (pro žáky), skupinová a komunitní práce s žáky
  • koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.
  • podpora spolupráce třídy a třídního učitele
  • individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání
  • konzultace se zákonnými zástupci při výukových a výchovných problémech dětí
  • pomoc při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí
 
3. Metodická práce a vzdělávací činnost:
  • participace na přípravě programu zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání
  • metodická pomoc třídním učitelům
  • pracovní semináře pro pedagogické pracovníky (konzultace a metodické vedení)
  • účast na pracovních poradách školy
  • koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole (výchovný poradce, školní metodik prevence, třídní učitelé)
  • koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními
  • metodické intervence z psychodidaktiky pro učitele, včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu
  • besedy a osvěta (zákonným zástupcům)
  • prezentační a informační činnost
  • participace na přípravě přijímacího řízení ke vzdělávání ve střední škole
  • metodická pomoc pedagogickým pracovníkům při přípravě vyrovnávacích opatření žáků se sociálním znevýhodněním a žáků se zdravotním znevýhodněním