Prezentace ze stáže ve Finsku

Finské školství očima českých pedagogů: stáž v městě Kokkola



Na přelomu března a dubna letošního roku jsme se vydali na zahraniční stáž do severozápadního Finska, konkrétně do města Kokkola. Cílem pobytu bylo seznámit se s tamním školským systémem, metodami výuky a každodenním fungováním finských škol.
 
Město Kokkola, švédsky Karleby, leží na břehu Botnického zálivu a je známé svou bohatou historií i krásně zachovaným starým dřevěným městem Neristan. Právě tam jsme navštívili dům bývalého námořního kapitána Johana Hillströma – Laivurintalo, kde se seznámili s místní historií a každodenním životem v 19. století.
Ubytování zajišťovalo centrum mládeže Villa Elba, které nabízí nejen ubytování, ale i ekologické a vzdělávací programy pro školy. Nachází se přímo u moře a svým klidným prostředím výrazně přispělo k atmosféře celé stáže.
 
Během tří dnů návštěv jsme nahlédli do dvou finských škol – Kiviniitty School a Torkinmäen koulu ja päiväkoti. Každá z nich poskytuje vzdělávání žákům různých věkových kategorií, a to s důrazem na individuální přístup, praktické dovednosti a spolupráci mezi žáky.
Zásadní rozdíl oproti českému systému je v organizaci výuky: výuková hodina trvá 75 minut, z čehož je 56 minut přímé výuky a zbytek tvoří dohled nebo jiná podpora. Žáci mají maximálně 6 hodin denně a dvě pauzy na jídlo, přičemž školní obědy jsou samozřejmostí – zdarma a zdravé.
Ve finských školách se rovněž klade velký důraz na kooperaci, rozvoj samostatnosti a udržitelné myšlení. Mnoho žáků dojíždí do školy na kolech, skútrech nebo dokonce traktorech, což vypovídá o jejich samostatnosti i o způsobu života v menších městech.
Finské školství nabízí tři úrovně podpory: základní, skupinovou a speciální. Školy zaměstnávají psychologa, kurátora, zdravotní sestru i kariérové poradce, aby mohly pružně reagovat na potřeby žáků. Existují také přípravné třídy pro cizince, třídy se sportovním či hudebním zaměřením a třídy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Zajímavostí je, že ředitel školy navíc nezodpovídá za údržbu budovy – to je v gesci obce, což mu umožňuje plně se soustředit na pedagogické vedení školy.
 
Program stáže zpestřila i návštěva sobí farmy Rödsön Poro-Pirtti, kde jsme si mohli prohlédnout místní chov sobů, koz a dalších zvířat. Farma nabízí také zážitkové programy pro školy a turisty, a tak skvěle zapadla do kontextu vzdělávání v kontaktu s přírodou, které je ve Finsku běžnou praxí.
 
Zahraniční stáž ve Finsku byla pro všechny účastníky inspirativní zkušeností. Nejenže se mohli seznámit s jiným školským systémem, ale i na vlastní oči viděli, že vzdělávání může být funkční, motivující a přitom přirozené a respektující potřeby dětí.

Prezentace:


Všechny novinky